U Zapadnoj civilizaciji – kojoj pripada i naša kultura -
prema emocijama, tradicionalno, postoji ambivalentan odnos. Taj odnos ogleda se
u dva suprotstavljena ali i oba opšte prihvaćena stava. Jedan je da “hladna glava uvek pobeđuje”, a drugi stav
je da “treba slušati svoje srce”. Kom se taboru prikloniti?
Pošto je nauka neodvojiva od kulture i istraživači koji su
se bavili razumom i osećanjima kao da su bili vođeni onom sentencom Bleza
Paskala “Srce ima svoje razloge, koje
razum ne shvata”. Istoriju psihologije obeležilo je nezavisno istraživanje
emocionalnog i kognitivnog funkcionisanja čoveka; emocije i kognicije smatrane
su za dva izolovana, nepovezana procesa. Tek krajem XX veka desio se veliki
obrt. Usled intenzivnog razvoja i integracije kognitivnih, afektivnih i
neuro-nauka došlo se do saznanja da afektivni i kognitivni procesi imaju
zajedničke neuralne osnove (Ledoux i Phelps, 2008) i da emocije i kognicije
predstavljaju neodvojive, međusobno zavisne procese (Pessoa, 2008). Savremena
psihologija emocije više ne smatra za destruktivne sile koje narušavaju
kognitivno funkcionisanje, već kao neophodnu komponentu većine kognitivnih
procesa. Gotovo svi savremeni autori se slažu da bi bez interakcije sa emocijama,
kognitivni sistem čoveka bio ograničen, spor i neefikasan.
Danas, vodeći istraživači iz ove oblasti, emocije smatraju
za akumuliranu “mudrost proteklih vekova” (Lazarus, 1991) koja ima ulogu da nas
pripremi da odgovorimo na izazove i iskoristimo prilike koje se nalaze pred
nama (Frijda, 1986) i informiše nas o tome šta je važno i kako napredujemo
prema našim ciljevima (Damasio, 1994).
Kada govorimo o emocionalnim iskustvima na umu imamo
nekoliko na teorijskom nivou različitih pojmova. Najčešće pominjemo afekat,
emocije i raspoloženja.
Afekat je
najopštiji pojam, nadređen ostalima. Pod afektom podrazumevamo skup različitih
emocionalnih iskustava koja mogu biti pozitivna i negativna.
Termini emocija i raspoloženje su znatno uže definisani. Emocija se obično definiše kao
“kratkotrajna i intenzivna reakcija u vezi sa specifičnim događajem ili
objektom označenim kao značajnim za određenu osobu” (Vallerand & Blanchard,
2000, str.7), dok je raspoloženje “dugotrajnije
difuzno stanje, blažeg intenziteta, koje nije direktno usmereno na neki
specifičan objekat” (Vallerand &
Blanchard, 2000, str.7).
Osim što su uvek adaptivni odgovor na specifičnu situaciju,
emocije su i složeno iskustvo koje se sastoji iz niza komponenti. Zamislimo,
sada već legendarni, susret sa medvedom u šumi. Emocija straha koja se tada
javlja sastoji se iz afektivne (bojim
se), kognitivne (medved je opasan), motivacione (spremnost da se beži koliko
te noge nose), somatske
(preplavljenost adrenalinom) i motorne
(izraz užasa na licu, brzi pokreti ruku i nogu) komponente. Uz sve ovo, emocije
gotovo uvek imaju i veoma važnu komunikativnu
ulogu.
Emocije se obično razvrstavaju u dve široke kategorije: pozitivne i negativne. Međutim, pojmovi pozitivno i negativno u ovom slučaju
nemaju vrednosno značenje koje im se obično pripisuje. Sve emocije su adaptivne
(Ekman, 1994) i obe kategorije emocija mogu biti funkcionalne i disfunkcionalne
što zavisi od njihovog intenziteta, trajanja i prikladnosti kontekstu u kojem se
javljaju (Ekman i Davidson, 1994). Zato se prikladnijom čini podela na prijatne i neprijatne emocije.
Emocije uvek poseduju određeni intenzitet koji se ogleda u različitim nivoima aktivacije, javljaju
se i traju u određenom kontekstu.
U psihološkoj nauci postoje dva pristupa proučavanju
emocija. Prvi je dimenzioni pristup u okviru koga se emocionalna iskustva
istražuju na osnovu njihove valence u rasponu od prijatno do neprijatno ili pak
u okviru dimenzija opuštenost-napetost, neaktivnost-aktivacija. U okviru drugog
pristupa emocije se proučavaju kao diskretne kategorije sa posebnim
kvalitativnim sadržajem – sreća, tuga, ljutnja itd. Različiti autori navode
različit broj bazičnih emocija kod čoveka.
Ekman (1992) kaže da takvih, bazičnih, emocija ima šest –
ljutnja, gađenje, strah, sreća, tuga i iznenađenje.
Izard nabraja deset bazičnih emocija – ljutnja, prezir,
gađenje, disres, strah, krivica, zainteresovanost, sreća, stid i iznenađenje.
Lazarus (2000) smatra da postoji 15 bazičnih emocija od
kojih svaka ima specifičnu “centralnu temu”. Bazične emocije i njihove “centralne
teme” prema Lazarusu su date u tabeli ispod teksta.
Postoji još mnoštvo sličnih klasifikacija različitih autora
i svaka od njih, kao i pomenute tri, imaju određene teorijske nedostatke.
U psihologiji se emocije obično “mere” različitim testovima
tipa papir-olovka. Ovakav način testiranja je najpopularniji zato što
testiranje nije skupo i ne oduzima previše vremena. Relativno često se uz ovu
metodu koriste i fiziološki testovi poput galvanskog refleska, broja otkucaja
srca i slično koji bi trebali da pojačaju objektivnost testiranja. Znatno ređe
se primenjuju skupi testovi poput funkcionalne magnetne rezonance.
Većina najpopularnijih i najkvalitetnijih testova tipa
papir-olovka potiče iz psiholoških disciplina koje nemaju direktne veze sa
sportom. Kada su istraživači primenili ove testove i uporedili ih sa
rezultatima emocionalnih iskustava koja su sportisti sami generisali utvrđeno
je da standardni testovi kojima se “mere” emocije propuštaju da obuhvate
ogromnih 80-85% emocionalnog sadržaja karakterističnog za specifična sportska
iskustva (Syrjä i Hanin, 1997; 1998). Zašto je to tako? Zato što se naučnici
trude da psihološki testovi budu teorijski čisti. U praksi, ipak, sve to
izgleda nešto drugačije. Emocionalna iskustva su uvek, i bez izuzetka, subjektivna iskustva povezana sa
motivacijom, samopouzanjem, fiziološkim i telesnim simptomima, karakteristikama
ličnosti itd. Jako retko ćete u praksi naići na čistu emociju na način na koji
je ona definisana u standardizovanim testovima. Mnogo češće nailazi se na
različite kombinacije mešavine većeg broja iskustava različitog intenziteta. Određena
osoba može da bude anksiozna ali i da istovremeno gaji nadu da će stvari
krenuti na bolje. Moguće je da istovremeno oseća “suprotstavljene” emocije pa
je tako određena osoba tužna zato što su odigrali nerešeno, ali je istovremeno
i srećna jer je i taj nerešen rezultat u takmičenju ligaškog tipa često
dovoljan za korak napred ka ostvarivanju krajnjeg cilja. Kada je u pitanju intenzitet doživljenih emocija opet su u
praksi stvari individualizovane. Isti intenzitet određene emocije za nekoga
može da ima negativan efekat, za drugoga je ta emocija nevažna, a za trećeg će
imati pozitivan efekat. Kakav uticaj će emocija određenog intenziteta imati na
izvođenje zavisi od individualnog značenja koje toj emociji određena osoba
pripisuje i načina na koji interpretira potencijalne efekte doživljene emocije.
Rekli smo i da se emocije i njima srodna iskustva uvek javljaju u određenom kontekstu. Emocionalna iskustva o kojima
izveštavaju sportisti iako imaju sličnosti sa drugim profesijama u velikoj meri
se i razlikuju. Sportisti npr. imaju mnogo razvijeniju svest o fiziološkim i
telesnim simptomima i njihovom uticaju na izvođenje nego što ga ima prosečan
čovek pa je i njihova “mreža” ovih senzacija i osećanja sofisticiranija i
razrađenija. Standardni testovi su obično siromašni ovakvim iskustvima jer za
prosečnog čoveka ova vrsta simtoma nema toliko veliku važnost. Takođe,
sportisti veoma često kada govore o svojim emocionalnim iskustvima izveštavaju
o osećanjima koja se striktno teorijski posmatrano ne bi mogla definisati kao
emocije. Pa ćete u “emocionalnim profilima” sportista veoma često naići na
termine poput odlučno, usredsređeno, neaktivno, nespretno, motivisano,
iscrpljeno, energično, brzo, nadahnuto itd. Teorijski su nabrojana iskustva
bliža motivacionim procesima, stavovima ili samopouzdanju ali u praksi ona za sportiste
predstavljaju deo emocionalnog iskustva. Zbog svega navedenog psiholozi koji
rade u sportu su se opredelili da u praksi primenjuju model koji je teorijski “opušteniji”
ali u praksi korisniji.
Model koji se najčešće primenjuje u sportskoj psihologiji
zove se Individualna zona optimalnog
funkcionisanja (IZOF). Njega je osmislio, a potom i sa saradnicima
usavršio, psiholog Yuri Hanin.
Hanin (2004) smatra da u sportskom kontekstu postoje tri tipa
iskustava povezana sa izvođenjem. Prvo su situaciona iskustva ili emocionalna
stanja koja predstavljaju trenutni odgovor na konkretnu situaciju. Drugi tip
iskustva su relativno stabilni uzorci ponašanja, dispozicije, koji se
ponavljaju. I treći tip iskustva su meta-iskustva koja reflektuju šta sportista
oseća u vezi sa svojim prošlim, sadašnjim i budućim emocionalnim iskustvima i njihovim
efektima na izvođenje ili opštu dobrobit sportiste. Meta-iskustva determinišu
odgovor sportiste na situaciju u kojoj se nalazi, kao i izbor strategija
prevladavanja i samoregulacije. Zato je psihološka intervencija usmerena
prvenstveno na ovu vrstu iskustava.
Rekli smo da je ovaj model teorijski “opušteniji” pa se u
skladu sa tim na Haninovom spisku ne nalaze isključivo emocije nego i sa
emocijama povezana različita iskustva koja Hanin naziva psiho-bio-socijalna
stanja. Ponuđeni spisak je veoma dugačak pa sportisti imaju pred sobom veliki
izbor “emocionalnih iskustava” prilagođenih sportskom kontekstu. Međutim, u
okviru IZOF modela sportisti se ohrabruju i da sami na spisak dodaju njima
svojstvena “emocionalna iskustva”.
Po svom sadržaju “emocionalna iskustva” se dele prema
valenci na prijatna i neprijatna; i prema funkcionalnosti na optimalna i
disfunkcionalna. Prema tome, doživljene emocije je moguće svrstati u četiri
kategorije: prijatne funkcionalne (P+), neprijatne funkcionalne (N+), prijatne
disfunkcionalne (P-) i neprijatne disfunkcionalne (N-). Dakle, i prijatne
emocije poput bezbrižnosti ili opuštenosti mogu biti disfunkcionalne, kao što i
neprijatne emocije poput ljutnje ili nezadovoljstva mogu biti funkcionalne. Uz
sadržaj “emocionalnih iskustava” važan je i njihov intenzitet koji se određuje
pomoću Borgove desetostepene skale.
Efekat koji emocije imaju na izvođenje prikazan je u
sledećoj tabeli:
Cilj je da funkcionalne emocije budu adekvatno prisutne
tokom izvođenja, kao i da se prisutnost i intenzitet disfunkcionalnih emocija
svede na najmanju moguću meru.
Emocionalni profil sportiste se izrađuje tako što se
sportista prvo priseti svog najboljeg i najlošijeg izvođenja i emocija
povezanih sa njima u dotadašnjoj karijeri. Dobijeni rezultati služe kao orijentiri
za donju i gornju granicu “emocionalnih iskustva”. Potom se “merenja”
ponavljaju nekoliko puta tokom određenog vremenskog perioda. U obzir se uzimaju
funkcionalnost emocija i njihov intenzitet pre, tokom i nakon takmičenja. Na
ovaj način identifikuju se emocije koje su za pojedinca bitne, emocije koje su relevantne
za obavljanje određenog zadatka, kao i njihov efekat na kvalitet sportskog
izvođenja. Na kraju dobijemo individualnu zonu optimalnog funkcionisanja
određene osobe koja izgleda ovako:
Grafikon je preuzet iz Hanin, (2000), Soccer and emotions: enhacing or impairing performance? i postavljen je isključivo u edukativne svrhe |
Na grafikonu je prikazano top 5 emocija iz svake kategorije
za fudbalere ali to ne znači da svaki fudbaler mora da se oseća tako da bi bio
uspešan. Grafički prikaz služi samo kao ilustracija kako bi tekst bio jasniji.
Individualna optimalna zona je s razlogom individualna.
Sportista
čija se emocionalna iskustva nalaze u okviru njegove zone optimalnog funkcionisanja
će biti uspešniji, a zadatak psihologa je da sportisti pomogne u procesu
identifikacije emocija bitnih za izvođenje i da ga upozna sa različitim
tehnikama regulacije fizioloških stanja i upravljanja emocijama kako bi umeo da
prepozna kada se nalazi u zoni optimalnog funkcionisanja i kako da uđe u zonu
ili se vrati u nju.
No comments:
Post a Comment