U psihološkoj nauci perfekcionizam je dugo dominantno definisan
kao unitarni konstrukt, smatran je za negativnu karakteristiku ličnosti i
predstavljan kao jedan od važnih faktora rizika za razvoj različitih
psihopatoloških stanja i poremećaja. Razlog za ovakvo shvatanje, verovatno,
leži u činjenici da je perfekcionizam uglavnom izučavan iz ugla kliničke
psihologije. Kada su 90-ih godina prošlog veka naučnici napravili odmak od
psihopatologije i počeli da izučavaju perfekcionizam iz ugla drugih psiholoških
disciplina uvideli su da kada je perfekcionizam u pitanju nije sve baš tako
negativno, niti je jednostavno kao što se ranije mislilo pa su se vratili
Maslovljevoj teoriji o samoaktualizaciji i Hamachekovoj (1978) podeli na adaptivan
(normalan) i neadaptivan (neurotski) perfekcionizam.
Hamachek (1978)
je smatrao da je adaptivan
perfekcionizam pokrenut željom za ličnim rastom i razvojem, dok neadaptivnog perfekcionistu pokreće
postignućem uslovljen osećaj lične vrednosti, strah od neuspeha i zabrinutost
da će razočarati značajne druge iz svog okruženja. Prateći ovu ideju Slade i Owens (1998) zaključuju da
ponašanje pojedinca može biti motivisano željom za uspehom ili željom da se
izbegne neuspeh. Pozitivan
perfekcionizam je onaj kome se teži zbog želje za uspehom pri čemu uspešno
obavljen zadatak osobu čini srećnom i zadovoljnom, a neuspeh se ne podnosi
naročito teško. Nasuprot ovome, negativan
perfekcionizam je posledica straha od neuspeha. Pošto su fokusirani na
greške, negativni perfekcionisti iščekuju neuspeh; za njih ništa nije dovoljno
dobro pa nakon uspešno obavljenog zadatka ne mogu da osete zadovoljstvo.
Ovakva pojednostavljena kategorijalna podela na pozitivan i
negativan perfekcionizam nije mogla da se održi jer je bilo jasno da se želja za uspehom i strah od neuspeha veoma
često javljaju zajedno. Analizirajući rezultate dotadašnjih istraživanja Stoeber i Otto (2006) su utvrdili da perfekcionizam
čine dve osnovne dimenzije.
Prvu dimenziju su nazvali perfekcionističke težnje. Ova dimenzija odnosi se na želju za
uspehom, samopostavljene izuzetno visoke standarde i težnju ka perfekciji.
Prema rezultatima istraživanja ova dimenzija povezana je sa pozitivnim
karakteristikama, procesima, ishodima i opštim osećajem zadovoljstva životom.
Perfekcionističke težnje dovode se u vezu sa izraženom radnom etikom, voljom da
se uči i željom da se napreduje, kao i posvećenošću samopostavljenim ciljevima.
Drugu dimenziju nazvali su perfekcionističke
zabrinutosti. Perfekcionističke zabrinutosti je dimenzija koja se odnosi na
zabrinutost zbog činjenja grešaka, strah od negativne socijalne evaluacije,
osećanja nesklada između očekivanog i ostvarenog i negativne reakcije na
nesavršenosti.
Analizirajući karakteristike ličnosti vrhunskih sportista,
osvajača medalja na Olimpijskim igrama, Gould i saradnici (2002) su zaključili
da je adaptivan perfekcionizam jedna od
ključnih karakteristika koja odlikuje vrhunske sportiste. Istovremeno, kod
ovih sportista nisu bili izraženi zabrinutost i strah od neuspeha. I rezultati
drugih istraživanja nam ukazuju na pozitivne efekte perfekcionističkih težnji,
kao i na negativne efekte perfekcionističkih zabrinutosti. Perfekcionističke težnje povezane su sa pozitivnim afektom, dok su
perfekcionističke zabrinutosti povezane sa negativnim afektom (Kaye i
saradnici, 2008; Sagar i Stoeber, 2009). Perfekcionističke
težnje su u pozitivnoj korelaciji sa samopouzdanjem i u negativnoj korelaciji sa kognitivnom i somatskom anksioznošću.
S druge strane, perfekcionističke zabrinutosti su u pozitivnoj vezi sa
anksioznošću i negativnoj vezi sa samopouzdanjem (Hall i sar., 1998; Stoeber i
sar., 2007). Sportisti sa niskim perfekcionističkim težnjama i visokom
perfekcionističkom zabrinutošću su čak podložniji anksioznosti od sportista sa visokim
perfekcionističkim težnjama i izraženom zabrinutošću (Koivula i sar., 2002).
Takođe, rezultati istraživanja nam ukazuju da su perfekcionističke težnje u pozitivnoj korelaciji sa funkcionalnom
motivacionom orijentacijom, dok su perfekcionističke zabrinutosti u
povezane sa disfunkcionalnom motivacionom orijentacijom (Stoeber i sar., 2008).
Dakle, perfekcionizam
je “normalna” karakteristika ličnosti koja može imati – i najčešće i ima -
pozitivne i negativne strane.
Koja od dve strane će nadjačat onu drugu zavisi od mnogo
činilaca. Na najširem nivou na razvoj perfekcionizma utiču kultura u kojoj smo
rođeni i odrastamo, kao i vrednosti koje se neguju u našem društvu. Na nešto
užem nivou, na razvoj perfekcionizma utiče naše bliže okruženje u koje svrstavamo
školu i nastavnike, vršnjake i ostale važne osobe s kojima dolazimo u kontakt u
zavisnosti od naših interesovanja. Kada je sport u pitanju trener je ta važna
osoba koja značajno utiče na razvoj perfekcionizma. I na kraju dolazimo do
detetovog neposrednog okruženja, odnosno do primarne porodice. Na razvoj
perfekcionizma utiču ličnost roditelja, stilovi vaspitanja koje roditelji
neguju, njihov odnos prema postignuću i njihova očekivanja od deteta. Na koji
način će dete odgovoriti na očekivanja, pravila i zahteve iz okruženja zavisiće
i od ličnih karakteristika određenog deteta – njegovog temperamenta, crta
ličnosti i stila emocionalnog vezivanja.
Pošto je ranije već bilo reči o stilovima vaspitanja, stilovima
emocionalnog vezivanja, roditeljskim očekivanjima i njihovom odnosu prema
detetovom postignuću (pogledati ovde) u ovom blog postu akcenat ću staviti na ulogu koju trener ima na razvoj
perfekcionizma i na koji način se to
može odraziti na postignuća sportista.
U kontekstu razvoja ključni periodi za modeliranje perfekcionizma
su detinjstvo i adolescencija, a obrasci ponašanja se stiču na osnovu modela socijalnog učenja i socijalnih očekivanja. Roditelji,
naravno, u ovom ranom periodu života svakog deteta ličnim primerom i
očekivanjima od svoje dece postavljaju osnovu za razvoj negativnih
perfekcionističkih tendencija. Međutim, često se zanemaruje da će negativne
strane perfekcionizma, zasnovane na “prevelikim” roditeljskim očekivanjima, tek
u okruženju u kome se neguju iste takve vrednosti dobiti priliku da bujaju (Flett i sar.,
2002). Za decu i mlade ljude koji se aktivno bave sportom trener i treninzi su to
okruženje u kojem se oni formiraju kao ličnosti. U istraživanjima je utvrđena
izražena povezanost između trenerovih očekivanja u vezi sa izvođenjem i trenerove
evaluacije postignuća sa perfekcionističkim tendencijama kod sportista (Anshel
i Eom, 2003; Gotwals i Dunn, 2009). I ne samo to, nego je i u konkretnim slučajevima sportskog
postignuća trenerov uticaj na razvoj perfekcionističkih tendencija kod
sportista značajno veći u odnosu na uticaj roditelja (Appleton, Hall i
Hill, 2011).
Trenerov uticaj na razvoj perfekcionističkih tendencija kod
sportista zasnovan je na vrsti motivacione klime koju trener neguje. Motivaciona klima sastoji se od
različitih obrazaca ponašanja trenera kao što su: način na koji je strukturisan
trening i specifične vežbe, vreme posvećeno učenju i usvajanju veština, način na
koji se grupišu članovi tima, stepen do kog trener kontroliše donošenje važnih
odluka u vezi sa napretkom sportista, vrsta i frekvencija pohvala/priznanja koje
trener upućuje sportistima, način na koji trener vrednuje dostignute standarde
i postignuće, kao i način nagrađivanja postignuća. Ponašanje trenera za svaki
od navedenih činilaca može biti usmereno na zadatak ili na ličnost sportiste,
pa će u zavisnosti od toga na treninzima vladati motivaciona klima ovladavanja
veštinama ili motivaciona klima usmerena na rezultat. Kada trener nagrađuje
napredak u usvajanju i izvršavanju veština, kada vodi računa da sportisti
pomažu jedni drugima tokom treninga i kada vrednuje doprinos svakog člana tima
na treninzima vlada motivaciona klima
ovladavanja veštinama. Nasuprot ovome, motivaciona
klima usmerena na rezultat je dominantna kada su standardi i proces
evaluacije usmereni na sposobnosti pojedinca, kada se greške kažnjavaju, a
članovi tima se međusobno takmiče za naklonost i odobravanje trenera (Duda i
Hall, 2001). Kao što vidimo, u motivacionoj klimi usmerenoj na rezultat
centralno mesto zauzima postignuće pojedinca mereno na osnovu trenerovog ili
nekog drugog normativnog standarda pa sportisti nauče da će odobravanje i
pohvale od trenera dobiti samo u slučajevima kada prikažu superiorne
sposobnosti. Sportisti trenere koji neguju ovu vrstu motivacione klime
doživljavaju kao izuzetno stroge, rigidne, kontrolišuće i emocionalno hladne. Takođe,
ovu motivacionu klimu karakteriše povišen strah od grešaka jer i najmanja
greška umanjuje šanse za superiorno postignuće. Sveukupno, motivaciona klima usmerena na rezultat je povoljno okruženje za razvoj
negativnih perfekcionističkih tendencija jer je sopstvenu vrednost moguće
potvrditi samo putem dostizanja izuzetno visokih standarda i izbegavanjem
grešaka. S druge strane, motivaciona klima ovladavanja veštinama pogoduje
razvijanju adaptivnog odnosa prema postignuću jer treneri vrednuju i nagrađuju uloženi
trud i napredak, a greške smatraju za sastavni deo procesa učenja. Ovo ne znači
da motivaciona klima usmerena na ovladavanje veštinama ne uključuje i izuzetno
visoke standarde. Naprotiv, visoki standardi se podrazumevaju i vrhunsko
postignuće je krajnji cilj ali su potrebe sportista za autonomijom, povezanošću
i kompetentnošću zadovoljene, pa sportisti imaju osećaj kontrole nad
situacijom, imaju razvijen doživljaj pripadnosti i pošto se uspeh meri
kontinuiranim napretkom sve dok napredak, makar i minimalan, postoji smatraju
da su dobri u onome što rade. Na ovaj način šanse za javljanje
perfekcionističkih zabrinutosti su značajno umanjene.
Motivaciona
klima usmerena na ovladavanje veštinama predstavlja dobar vid prevencije javljanja
perfekcionističkih zabrinutosti i sa njima povezanim patološkim stanjima kao
što su npr. ankisoznost, depresija i sindrom sagorevanja.
No comments:
Post a Comment