Završena je još jedna košarkaška sezona u Srbiji. Van terena
„prljavija“ od prethodne, dok je na terenu bilo sve po starom. KK Partizan je nastavio
pobedonosni niz i zasluženo osvojio ukupno 20., odnosno 12. titulu državnog
prvaka za redom. Mediji su se uglavnom bavili verbalnim ratom na relaciji
Vujošević – Čović, ali, ako ste imali dovoljno živaca da čitate sve to iz
nedelje u nedelju, mogli ste da primetite i da se kroz novinske članke
provlačila teza da ove sezone „domaći teren“ u duelima Partizana i Crvene
Zvezde Beograd nije faktor koji donosi prevagu domaćinu. Pa hajde da vidimo
zašto se smatra da „domaći teren“ predstavlja prednost u sportu i da li i u
kojim situacijama igranje na svom terenu i pred svojom publikom može da postane
faktor dodatnog pritiska na igrače.
Partizan i Crvena Zvezda Beograd su ove sezone odigrali 10
međusobnih duela. Dve utakmice igrale su se na neutralnom terenu. Crvena Zvezda
Beograd je odnela pobedu u Kragujevcu, u čudnoj utakmici koja je trajala dva
dana, i osvojila Kup Srbije, dok je Partizan pobedom u Laktašima postao šampion
regionalne ABA košarkaške lige. Ostale utakmice igrale su se „na terenu jedne
od ekipa“ i oba tima su ostvarila po jednu pobedu i tri poraza pred svojim
navijačima. Rezultati istraživanja u različitim sportovima ukazuju da timovi
koji su domaćini izlaze iz utakmica kao pobednici u više od 50% slučajeva.
Nevill i Holder (1999), na primer, navode da procenat uspešnosti (pobeda)
domaćina u košarci 64,4%, dok je taj procenat kada je fudbal u pitanju veći i
iznosi 68,3%. Pojskić, Šeparović i Užičanin (2011) su analizirali rezultate u
regionalnoj i Evroligi u sezoni 2008/9 i došli do sličnih zaključaka. U
regularnom delu regionalne košarkaške, tada NLB, lige domaći timovi su
pobeđivali u 66,85% slučajeva, a u regularnom delu Evrolige u 66,1% slučajeva.
Procenat uspešnosti domaćina u Top16 fazi Evrolige bio je nešto niži i iznosio
je 58,33%. Dakle, sasvim je jasno da uspešnost Partizana i Crvene Zvezde
Beograd u međusobnim duelima na „domaćem terenu“ u ovoj sezoni značajno odstupa od očekivanog i da
su utakmice pred domaćom publikom predstavljale dodatni pritisak za igrače.
Igranje na „domaćem terenu“ smatra se olakšavajućim faktorom
iz više razloga.
Kao prvo, domaći igrači bolje poznaju teren na kom se igra.
To im omogućava da se brže i lakše orijentišu u prostoru i efikasnije koriste
svoje spacijalne sposobnosti. Takođe, domaći igrači su naviknuti na dimenzije
terena, kvalitet podloge na kojoj se igra, karakteristike koševa [Igrači imaju
običaj da kažu da su neki koševi „meki“, a drugi „tvrdi“] i udaljenost publike
od igrališta.
Drugi faktor koji se pominje u literaturi je faktor
putovanja. Duga putovanja, promene vremenskih zona i narušavanje ustaljenih
navika kod igrača su otežavajuće okolnosti sa kojima se suočavaju gostujući
timovi.
Ova dva faktora gotovo sigurno nisu uticala na uspešnost
kada su u pitanju utakmice između Partizana i Crvene Zvezde Beograd budući da
oba tima treniraju i igraju svoje utakmice u istoj dvorani i u istom gradu.
Treći faktor koji se spominje je pristrasnost sudija. U
javnosti postoji uverenje da su sudije naklonjenije domaćim timovima. Rezultati
nekih istraživanja potvrđuju, bar delimično, ovu pretpostavku. Na primer,
Nevill, Balmer i Williams (2002) izveštavaju da fudbalske sudije dosuđuju
značajno manje prekršaja domaćim igračima kada je publika izuzetno glasna u
odnosu na situacije u kojima je publika mirna i zaključuju da pod pritiskom
publike sudije mogu doneti odluke kojima neće izazvati negodovanje gledalaca.
Dakle, u ovom slučaju sudije su domaćim timovima dopuštale agresivniju i
grublju igru. Ako kao pokazatelj sudijske pristrasnosti uzmemo broj dosuđenih
faulova i broj izvedenih slobodnih bacanja u ovosezonskim utakmicama između
Partizana i Crvene Zvezde Beograd možemo zaključiti da sudijske pristrasnosti
nije bilo. Naime, u svim odigranim utakmicama dosuđen je približno jednak broj
prekršaja za obe ekipe i jedino je u prvoj utakmici finalne serije play off-a
domaćeg prvenstva gostujući tim Crvene Zvezde Beograd izveo skoro duplo više
slobodnih bacanja. Dakle, moglo bi se reći da su samo u tom jednom slučaju kada
je u pitanju kriterijum dosuđenih prekršaja koji za posledicu imaju izvođenje
slobodnih bacanja sudije svirale protiv domaćina. Nije mi namera da se bavim
detaljnom analizom suđenja jer za to nisam stručna. Verujem da bi svako od vas
mogao da prepozna sudijsku tendenciju u različitim situacijama u korist jedne ili
druge ekipe i da bi o tome mogli laički da diskutujemo do u beskonačno ali tome
ovde nije ni vreme ni mesto. Zato hajde da se složimo da sudije, koje
nesumnjivo rade u veoma stresnom okruženju i pod velikim su pritiscima, nisu
uticale na ishode ovih deset utakmica. Ja zaista verujem da nisu!
I četvrti, faktor koji je u duelima Partizana i Crvene
Zvezde Beograd najverovatnije najviše uticao na ishode mečeva, je faktor
publike. Utakmice na „domaćem terenu“ se, uglavnom, igraju pred publikom koja
podržava domaći tim. Publika svoju podršku iskazuje na različite načine. Ona
igračima šalje poruke koje u sebi sadrže želju za uspehom putem pesama i
aplauza, noseći garderobu u bojama kluba i preko transparenata podrške i
navijačkih koreografija. Igrači takve poruke prepoznaju i istraživanja kažu da
igrači izveštavaju da su u prisustvu publike koja im pruža podršku motivisaniji
i sigurniji u konačan uspeh (Bray, Jones i Owen, 2002; Bray i Widmeyer, 2000). Publika
koja prati Partizan i Crvenu Zvezdu Beograd je bez ikakve sumnje izrazito
podržavajuća publika i u brojnim situacijama je igračima svog tima podizala
moral, samopouzdanje, motivaciju i pesmom ih nosila do pobede. Međutim, kao svaki
novčić, i ovaj ima i drugu stranu. Rezultati više istraživanja upućuju na
zaključak da podržavajuća publika u situacijama visokog pritiska može uticati
da igrači prikažu igru koja je znatno ispod njihovog uobičajenog nivoa (Baumeister
i Steinhilber, 1984; Butler i Baumeister, 1988; Wright i Voyer, 1995). Hajde
prvo da definišemo šta je “situacija visokog pritiska” i šta podrazumevamo pod “izvođenjem”,
pa ćemo onda objasniti na koji način dolazi do pada u kvalitetu izvođenja.
Osobe se pod visokim pritiskom nalaze u situacijama kada im
je veoma stalo da ishod njihovih akcija bude pozitivan (pobeda) i istovremeno
smatraju da je kvalitet njihovog izvođenja ključan za dostizanje željenog
ishoda. U sportu su to obično one situacije u kojima “ne postoji popravni”. Dakle,
utakmice koje se igraju po “knockout sitemu”, play off serije, utakmice od
čijeg ishoda direktno zavisi opstanak u trenutnom rangu takmičenja, ali i
utakmice između velikih rivala koje karakteriše visok emocionalni naboj kako na
tribinama, tako i na parketu.
Izvođenje se sastoji iz dve komponente: napora i veštine. Pritisak koji pojedinac
oseća tokom izvođenja je u direktnoj vezi sa njegovom motivacijom da ostvari
željeni ishod. Obično osoba neće osećati pritisak ukoliko nije jako motivisana
da ostvari određeni cilj. Zato u situacijama povećanog pritiska dolazi i do
povećanja napora koji se ulaže da bi se željeni cilj ostvario. Koliko ćemo
napora uložiti u ostvarivanje željenog ishoda je pod našom svesnom kontrolom i
mi svojom voljom odlučujemo kada je potrebno uložiti više napora da bi se došlo
do željenog rezultata. Kada bi izvođenje činio isključivo uloženi napor, visoka
motivacija bi bila dovoljna za postizanje uspeha. Međutim, neizostavan deo
izvođenja je i veština. Veštine su naše sposobnosti koje su rezultat učenja. Sportske
veštine su automatski procesi koje tokom izvođenja ne kontrolišemo svesno. Određena
veština postaje automatizovana kada nakon izuzetno velikog broja ponavljanja
dođemo do stanja u kojem osećamo da tokom izvođenja ne ulažemo preveliki napor
u njeno izvršavanje (kada osećamo da izvođenje jednostavno “teče”), kada se
možemo pouzdati u efikasnost veštine i kada je izvodimo svaki put na gotovo
identičan način. Tipičan primer ovakve veštine je hodanje. Dok hodamo ne
mislimo o tome kako treba hodati, sigurni smo u naš korak i izvodimo ga uvek na
isti način. Sportisti beskonačnim ponavljanjem određenih složenih pokreta
unapređuju svoje veštine da bi ih na kraju obavljali automatski, na način isti
ili veoma sličan hodanju. Ovo je važno zato što su kapacitet naše pažnje i broj
informacija koje smo u stanju da obradimo u određenom trenutku ograničeni.
Automatizacija veština unapređuje izvođenje u celini jer na taj način sportista
“osobađa prostor” za prijem i obradu drugih važnih informacija koje su po svojoj
prirodi takve da ne mogu biti automatizovane kao što su npr. razne taktičke
varijante, praćenje kretanja protivničkih igrača ili donošenje odluka u vezi sa
igrom. Takođe, kada je veština automatizovana potrebno je manje vremena za
njeno izvođenje što u sportu može da bude veoma bitno za pozitivan ishod.
Kao što je ranije rečeno, igrači su motivisaniji kada igraju
pred podržavajućom publikom, što za posledicu ima da se više trude i ulažu više
svesnog napora u izvršavanje potrebnih zadataka. Ovo je dobro za one veštine
koje su pod našom svesnom kontrolom i čiji kvalitet zavisi od uloženog napora.
U košarci se to najčešće odnosi na agresivniju i agilniju igru u odbrani ili
bolje pozicioniranje za skok na obe strane terena. Kada su u pitanju
automatizovane veštine kao što su skok šut ili izvođenje slobodnih bacanja
pokušaji svesnog praćenja procesa izvođenja pokreta i ulaganje dodatnog truda u
izvođenje veštine, iako zvuči paradoksalno, dovodi do pada efikasnosti
izvođenja (npr. Beilock i Carr, 2002). I ne samo da su igrači neprecizniji,
nego i pokrete izvode sporije što protivničkoj odbrani omogućava da na vreme i
bolje reaguje, a često pokazuju i znake nesigurnosti i oklevaju u donošenju
odluka pa npr. umesto da uzmu šut koji inače pogađaju bez problema odlučuju se da
loptu dodaju saigraču.
Takođe, ranije je rečeno da motivacija i pritisak koji
igrači osećaju variraju u zavisnosti od ličnog doživljaja važnosti da se
ostvari uspeh. Između verne podržavajuće publike i igrača postoji jaka
emocionalna povezanost zbog čega je igračima veoma važno da ispune očekivanja
publike, ali i da ne razočaraju navijače. Podržavajuća publika zbog postojanja
emocionalne povezanosti uvećava efekat nagrade posle uspeha, ali i efekat kazne
nakon neuspeha. Kada pobede pred svojom, podržavajućom, publikom igrači su u prilici
da uživaju u osećaju zadovoljstva koji je posledica ostvarivanja cilja u
prisustvu njima emotivno bliskih osoba, preplavljeni su prijatnim osećajima
naklonosti i ljubavi koju im u tim trenucima pružaju navijači i osećaju se
dobro zato što su druge ljude učinili srećnim. Mogući problem nastaje kada želju
igrača da ostvare očekivanja publike nadjača strah da ne razočaraju publiku. Naročito
je to slučaj kada imamo podržavajuću publiku koja ulaže mnogo emocija ali i
značajna materijalna sredstva (npr. sezonske karte, navijački rekviziti,
garderoba sa klupskim obeležjim) u podršku svom timu. Igrači koji se trude da
ne razočaraju publiku vođeni su motivom izbegavanja neuspeha. Takva motivacija,
za razliku od motivacije za postizanjem uspeha, negativno utiče na sve aspekte
izvođenja i vodi ka neuspehu (npr. Elliot i McGregor, 2001). Nažalost, ovu
vrstu motivacije je teško izbeći jer ljude više plaši strah od neuspeha, nego
što ih motiviše želja za uspehom. Cena koju palaćamo za neuspeh je za nas mnogo
veća od dobiti koje nam može doneti uspeh (Baumeister, Bratslavsky, Finkenauer
i Vohs, 2001).
Dakle, igrači Partizana i Crvene Zvezde Beograd u međusobnim
duelima kada igraju pred svojom publikom nalaze se u situaciji povećanog
pritiska. U takvoj situaciji igrači se dodatno trude da budu izuzetno uspešni
što dovodi do pada u efikasnosti i efektivnosti automatskih veština i teže da
ne razočaraju svoju publiku, pa ulaze u nepovoljan obrazac ponašanja motivacije
za izbegavanje neuspeha. To je naročito bilo vidljivo u trećoj utakmici finalne
serije play off-a u kojoj je Partizan bio domaćin i imao veći psihološki
pritisak zbog želje da ne razočara svoje navijače i “očisti” protivnika
rezultatom 3:0 u seriji što je dovelo do velikog broja promašenih slobodnih
bacanja, mnogo izgubljenih lopti, manjeg broja skokova nego što je to
uobičajeno i generalno lošeg šuta iz igre, odnosno u četvrtoj utakmici u kojoj
je Crvena Zvezda Beograd bila domaćin i koja je za njene igrače pri rezultatu
2:1 u seriji imala karakteristike “biti ili ne biti” utakmice što je dovelo do
nepreciznosti u šutu i malog broja postignutih poena. Čini se da je pritisak
koji osećaju igrači oba tima igrajući pred domaćom publikom za njih preveliko
breme i da im je lakše da igraju u “neprijateljskom okruženju” u kojem ih vodi
inat i “in your face” pristup.
No comments:
Post a Comment