Sa dela tribina odakle sam posmatrala utakmicu jasno se
videlo kada je Trajković udario ćušku Bezjaku. Nekoliko trenutaka sam stajala u
neverici. Sudija je opravdano pokazao crveni karton. Partizan je ostao sa
igračem manje na terenu pred sam kraj prvog poluvremena, u trenutku kada su
igrači sa dva brza gola uspeli da dostignu predost rivala iz Bugarske. Šta
uradi crni Trajkoviću?! Do kraja utakmice rezultat je ostao nepromenjen – 2:2.
Partizan nije izgubio, ali nije ni prošao dalje u kvalifikacijama za
najelitnije evropsko takmičenje. Nakon utakmice trener Nikolić je direktno okrivio
Trajkovića za neuspeh tima i izjavio da nema opravdanja i tolerancije za njegov
postupak. Strpljenja za štopera kratkog fitilja više nema. Trajković je
ekspresno odstranjen iz tima.
Ovakvi i slični neracionalni postupci ne počinju i neće se
završiti sa Trajkovićem. Miljković, Babović, Gulan, Jojić, Mitrović, moj
miljenik „dežurni krivac“ Ninković...
I nisu ovakvi postupci nikakav trademark Partizana. Siniša
Mihajlović, Kolarov, Ivanović su samo neki od desetina primera. U svetskim
okvirima najpoznatiji su, svakako, slučajevi legendarnog Zidana i, još uvek u
pamćenju svež, postupak Suareza na nedavno završenom Svetskom prvenstvu u
Brazilu.
Šta se to dogodi u
njihovim glavama?
Kasnih šezdesetih godina prošlog veka, profesor psihologije
na Stenfordu, Walter Mischel je posmatrajući ponašanje svojih kćerki tokom
porodičnih obroka došao na ideju da izučava individualne razlike u sposobnosti
dece da odlažu zadovoljstvo. Za kuhinjskim stolom, sasvim slučajno, rodila se
ideja o danas čuvenom Marshmallow testu.
Mischel je osmislio jednostavan eksperimentalni postupak.
Deci predškolskog uzrasta ponudio je poslasticu uz napomenu da slatkiš mogu
pojesti odmah ili malo sačekati. Rekao im je i da će ukoliko uspeju da sačekaju
dovoljno dugo, dok se on ne vrati, kao nagradu dobiti još jedan slatkiš. Potom
je napuštao prostoriju, posmatrao i beležio ponašanja dece.
Rezultati ovog eksperimenta potvrdili su Mischelovu
pretpostavku da među decom postoje značajne individulane razlike u sposobnosti
da odlažu zadovoljstvo. Neka deca su smazala slatkiš čim je Mischel okrenuo
leđa, neka su pokušavala da “prevare” istraživača, a neka su uspevala da izdrže
sve dok se istraživač ne vrati u prostoriju. U nastavku ovog istraživanja
Mischel i njegove kolege su pokušali da utvrde da li deca mogu da nauče da
odlažu gratifikaciju. Ispostavilo se da se jednostavnim tehnikama deca
relativno lako mogu naučiti da osnaže samokontrolu. Uputstva da zamisle ram oko
slatkiša kao da je to nekakva slika, da ponavljaju sebi da je to neka stvar
koja nije ukusna ili koja se ne jede bila su dovoljna da deca znatno produže
vreme u kom su sposobna da odlože zadovoljstvo. Iz razgovora sa decom koja su
imala bolju samokontrolu i posmatranjem njihovog ponašanja istraživači su zaključili
da ona spontano koriste upravo opisane tehnike za odlaganje zadovoljstva –
trude se da razmišljaju o nečem drugom, govore sebi da slatkiš nije baš toliko
lep, pevuše u sebi neku pesmicu, prekrivaju oči ručicama kako ne bi videla
slatkiš, igraju se žmurke ispod stola... (Mischel i sar., 1972; Mischel, 1974)
Mischel se nije ovde zaustavio. Pošto su maleni ispitanici
bili drugari iz vrtića, a kasnije i škole, njegovim kćerkama on se povremeno raspitivao
kod kćerki kako svako od njih napreduje u školi i kako se ponaša. I onda je,
dvadesetak godina kasnije, odlučio da pronađe decu koja su učestvovala u
originalnom eksperimentu i proveri šta se sa njima dogodilo. 1989. godine
Mischel i saradnici su objavili rezultate novog istraživanja i opet su njihove pretpostavke
potvrđene. Pokazalo se da postoji snažna pozitivna korelacija između
sposobnosti samokontrole na predškolskom uzrastu i kasnijeg uspeha u školi;
bolja samokontrola u detinjstvu značila je i bolji uspeh u školi na
tinejdžerskom uzrastu. S druge strane, slaba samokontrola u detinjstvu ukazivala
je na “problematičnog” tinejdžera koji se teško nosi sa stresom.
U brojnim istraživanjima drugih autora, od tada do danas,
nalaz da su deca koja imaju razvijeniju samokontrolu uspešnija u školi je
iznova i iznova potvrđivan. Ali to nije bilo sve. Rezultati istraživanja
(Moffitt i sar., 2011) nam govore da izraženija sposobnost samokontrole u
detinjstvu najčešće znači i više i kvalitetnije obrazovanje, bolji posao, bolju
zaradu, bolje socijalne i interpersonalne odnose i bolje opšte psihofizičko
zdravlje.
“Stenfordski eksperiment” i dalje traje. Četrdeset godina
kasnije, maleni ispitanici koji su “snagom volje” pokušavali da se odupru
porivu da pojedu slatkiš su sada kao odrasli ljudi ponovo ušli u laboratoriju.
Ovaj put nema slatkiša. To je za odrasle ljude previše očigledno. Naročito je
očigledno onima koji od detinjstva znaju da su deo psihološkog eksperimenta.
Zato su istraživači odlučili da koriste seriju zadataka pomoću kojih se testira
sposobnost ispitanika da kontrolišu sadržaj radne memorije i uz to, pomoću
funkcionalne magnetne rezonance, prate šta se dešava u mozgu ispitanika.
Sposobnost da uspešno manipulišemo informacijama koje se trenutno nalaze u
fokusu naše pažnje čini osnovu samokontrole.
Šta je samokontrola?
Samokontrola je kapacitet da regulišemo misli, osećanja i
ponašanja u skladu sa ciljevima koje želimo da ostvarimo, a naročito onda kada
su različiti podsticaji ili iskušenja na koje na tom putu nailazimo u konfliktu
sa našim ciljevima.
Rezultati najnovijih istraživanja u kojima je korišćena
funkcionalna magnetna rezonanca polako pristižu i potvrđuju teoriju o
postojanju i interakciji “vrućeg” i “hladnog” sistema (Metcalfe i Mischel,
1999) u procesu samokontrole (Casey i sar., 2011).
“Hladan” sitem se nalazi u prefrontalnom korteksu (na slici
obeležen je plavom bojom) i on predstavlja osnovu procesa samokontrole. Ovaj
sistem je usmeren na informacione, kognitivne i prostorne aspekte stimulusa i
preko mreže u koju se informacije povezuju generiše racionalne, refleksivne i
strateške odgovore. “Vruć” sistem je, u stvari, limbički sistem našeg mozga, a njegov
“najuticajniji” deo je amigdala (obeležen crvenom bojom). To je sistem koji nas
priprema za akciju. Emocionalan je, jednostavan, brz i zasnovan na refleksu.
Ova dva sistema su u neprekidnoj interakciji; konstantno utiču jedan na drugog,
razmenjuju informacije i na taj način oblikuju ponašanje.
I šta se dogodi u njihovim glavama?
Ravnoteža u odnosu “vrućeg” i “hladnog” sistema se poremeti
i “vruć” sistem preuzme kontrolu nad ponašanjem. Balans u odnosu ova dva
sistema je ključni faktor za uspešnu samokontrolu. Da bi efikasno funkcionisali
potrebno nam je da oba sistema budu aktivna i da uspešno razmenjuju informacije
o tome koji sistem nam je u tom trenutku potrebniji.
Zašto se to dešava?
U visoko stresnim situacijama – što sportska takmičenja
svakako jesu - stres deaktivira “hladan” sistem pa “vruć” sistem preuzima
kontrolu nad ponašanjem. To se događa zato što naš mozak funkcioniše na takav
način da u viskoko stresnim situacijama uvek prvo “stradaju” mlađi delovi mozga. Evolucijom je stvar tako uređena
zato što je “vruć” sistem, najstariji deo našeg mozga, od ključne važnosti za
preživljavanje. Kada “vruć” sistem preuzme kontrolu naše ponašanje postaje
refleksno i automatsko i istovremeno takva reakcija poništava racionalne napore
za konstruktivnu samokontrolu.
Nešto drugačije objašnjenje predlažu Roy Baumeister i
saradnici. Oni smatraju da je samokontrola poput mišića – ograničenog je
kapaciteta, tj. sklona zamoru, ali se redovnim korišćenjem i treningom može
značajno ojačati (Muraven i Baumeister, 1999).
Baumeister i njegov istraživački tim sproveli su seriju
istraživanja na osnovu čijih rezultata je potvrđena pretpostavka da je naš
potencijal za samokontrolu ograničenog kapaciteta. Pošto je samokontrola
ograničenog kapaciteta i njeni resursi se troše kada praktikujemo samokontrolu.
Posledica ovoga je da je svaki novi zahtev za izvršavanje samokontrole sve teže
sprovesti u delo. Uz to, što smo motivisaniji da određeni zadatak izvršimo kako
treba, to više eksploatišemo ograničene resurse samokontrole za pojedinačne početne
zadatke što znači da će za one kasnije zadatke ostati sve manje resursa.
Fudbalska utakmica se sastoji iz niza, vremenski veoma zgusnutih, događaja koji
zahtevaju trošenje resursa samokontrole. Ti resursi su obnovljivi ali u tako
zgusnutom rasporedu nema dovoljno vremena da se vrate u optimalno stanje pa će
ponekad doći do “raspada sistema”.
Međutim, pretpostavka da je naš kapacitet za samokontrolu
ograničen bar delimično je dovedena u pitanje u istraživanju koje je sproveo
istraživački tim okupljen oko Carol Dweck (Job, Dweck i Walton, 2010). U ovom
istraživanju utvrđeno je da uzrok sve slabije samokontrole nije postepeno
iscrpljivanje “snage volje”, već da snaga i istrajnost samokontrole zavise od
implicitne teorije koja čini osnovu naših uverenja. Oni koji su uvereni da su
njihovi resursi za samokontrolu unapred određeni i ograničeni postepeno, sa
svakim novim izazovom, ostaju bez “snage” da se odupru iskušenju. I suprotno,
oni koji su bili uvereni da snaga njihove volje nije unapred određena i
ograničenog kapaciteta su u svakom narednom zadatku podjednako efikasno
upražnjavali samokontrolu.
Još jedan bitan nalaz Baumeisterovog istraživačkog tima je uticaj
metaboličkih procesa na efikasnost samokontrole. Rezultati istraživanja
(Gaillot i Baumeister, 2007; Gaillot i sar., 2007) nam ukazuju da što je nivo glukoze u
krvi niži, to je i sposobnost samokontrole niža. Glukoza je gorivo koje pokreće
i održava u funkciji naše kompletno telo, pa samim tim i naš mozak. Kada goriva
nestane, motor ne može da radi. Uzimajući u obzir izuzetne psihofizičke napore
kojima su sportisti izloženi postaje jasno da se zalihe glukoze u organizmu
troše velikom brzinom. Dakle, pravilna ishrana i hidratacija pre i tokom utakmice
je od velike važnosti za uspešno praktikovanje veštine samokontrole.
Može li se samokontrola naučiti?
Svi relevantni istraživači iz ove oblasti, bilo da pripadaju
struji koja smatra da je “snaga volje” ograničenog kapaciteta ili ne, slažu se
da je samokontrolu vežbanjem moguće značajno unaprediti.
Na kraju teksta o emocionalnoj inteligenciji nalazi se
predlog na koji način je moguće efikasno se odupreti porivu da na provokaciju uzvratimo
nasilnim ponašanjem. I tu vidimo da su strategija distrakcije i promena načina
razmišljanja najefikasnije strategije samokontrole; potpuno isto kao što su to
radili mališani iz “Stenfordskog eksperimenta”.
Videli smo i da već na ranom, predškolskom, uzrastu postoje
značajne individualne razlike među decom u sposobnosti da odlažu zadovoljstvo i
odole iskušenjima. Neka deca čine to veoma lako, neka uopšte nemaju samokontrolu.
Ipak, većina se nalazi negde u sredini. Nekada im je lako da odole, a nekada im
to ide mnogo teže. Individualne razlike koje postoje nam ukazuju da je sa
uvežbavanjem samokontrole moguće započeti već na predškolskom uzrastu. Ovo je
potkrepljeno i činjenicom da na uzrastu od 4-5 godina kortikalne strukture mozga
počinju intenzivno da se razvijaju. Već na ovom uzrastu je poželjno učiti decu
kako da uspešno preusmeravaju pažnju sa emocionalno preplavljujućih na
neutralne sadržaje, odnosno sa averzivnih koji pobuđuju neprijatna osećanja na
one prijatnije. Već na predškolskom i ranom školskom uzrastu je veoma
jednostavno u svakodnevnu rutinu implementirati AKO/ONDA strategiju ponašanja.
Igrajte se sa decom i pravite planove kako se u određenoj situaciji ponašati.
Još jedan način uvežbavanja samokontrole na ranom uzrastu je da preokrenete
pravila igre koja deca dobro poznaju. Na taj način učite ih da kontrolisano idu
protiv naučenih obrazaca ponašanja i impulsa. Jednostavne vežbice pravilnog
telesnog držanja ili igre tipa “ko će duže…” predstavljaju zabavan način da se
deca uče samokontroli. I svaki uspešan pokušaj obavezno pohvalite; pokažite
detetu da primećujete i poštujete njegove napore.
Sa adolescentima će ići znatno teže ako im budete govorili kako
treba, a kako ne treba da se radi. Držanje lekcija će ih samo odvratiti od
napora da unapređuju veštinu samokontrole. Po prirodi stvari njima morate,
makar prividno, prepustiti slobodu odlučivanja. Ponudite im “alat”, objasnite
im na koji način ljudski mozak i ljudsko telo funkcionišu i stavite im do
znanja da je odgovornost na njima. Prepuštajući im odgovornost stavljate im do
znanja da imate poverenja u njih i njihove sposobnosti da reše problem. Adolescentima
je to jako važno. To, naravno, ne znači da ih u tom procesu uopšte nećete
kontrolisati i primenjivati određene disciplinske mere ako se za tim ukaže
potreba. Na ovom uzdrastu osim tehnike preusmeravanja pažnje, koju i dalje
treba uvežbavati, svrsishodne su i tehnike distanciranja, kognitivnog
restrukturiranja i apstraktnog razmišljanja. Najjednostavnija tehnika
distanciranja je korišćenje ličnog imena umesto lične zamenice (ja) u
samoobraćanju ili u analiziranju situacije. Već sama ova promena značajno
snižava intenzitet emocionalnog odgovora. Učite tinejdžere da situaciju uvek
sagledaju i iz drugog ugla, da reinterpretiraju svoje emocionalno stanje u
odnosu na kontekst i od ponuđenih, unapred smišljenih i analiziranih, odgovora
odaberu onaj najadekvatniji. Podstičite “filozofske” analize situacije,
razgovarajte, navikavajte ih da gledaju šumu, a ne drvo tj. razvijajte
apstraktno mišljenje. I naravno, ne uzimajte njihove napore zdravo za gotovo.
Pohvalite ih svaki put kada su pokazali disciplinu, istrajnost i samokontrolu.
Stavite im do znanja da ste ponosni na njih i aktivno ih podstičite da
napreduju i dalje.
No comments:
Post a Comment