Apr 3, 2013

Cookbook za MVP roditelje - Deo I


Pola kile brašna, dva deci mleka, kockica kvasca, 100 grama putera, tri supene kašike šećera i prstohvat soli. Umlačite mleko, dodajte u njega kašiku šećera i kockicu kvasca pa sve to mešajte dok se kvasac ne istopi... Ne, ovo nije takav kuvar! Ovde nećete informacije o tome kojim sastojcima da napunite ćurku i koliko dugo da je pečete na tihoj vatri. :) Ovde ćete pronaći smernice i dobiti po neki, nadam se, koristan savet, ali na vama je da pronađete sastojke koji će prijati i koji su potrebni vašem detetu i vama. Ovaj kuvar ima samo jedno pravilo – Igrajte se, učite i rastite zajedno sa vašom decom! 



Prema definiciji bavljenje sportom u detinjstvu i adolescenciji ima vaspitno-socijalizatorsku funkciju. Bavljenje sportom treba da ulepša detinjstvo. Sport je za decu i mlade šansa da uče. Sport je poligon za uvežbavanje opštih životnih veština i priprema za uloge koje decu očekuju u odraslom dobu.

Bačanac i Radovanović (2005) dobrobiti od uključivanja dece u sport dele u tri kategorije – fizičke, socijalne i lične dobrobiti. Bavljenje sportom deci, pre svega, pruža mogućnost za zdrav motorni razvoj i razvijanje širokog spektra motornih sposobnosti, poboljšava spremnost, snagu, fleksibilnost i koordinaciju. Bavljenje fizičkom aktivnošću u detinjstvu pozitivno utiče na opšte zdravlje dece, pomaže pri kontroli telesne težine i pruža mogućnost za razvijanje zdravih životnih navika. Kroz sport deca stiču radne navike i uče da prihvataju odgovornost i obaveze; razvijaju veštine komunikacije i unapređuju međuljudske odnose, uče organizacione veštine i razvijaju veštine rukovođenja i saradnje; formiraju i razvijaju odgovornost za preuzimanje rizika; razvijaju sportsko ponašanje, fer plej, sportski karakter i uče kako da se nose sa pobedama i porazima. Brojne su i lične dobrobiti koje deca i mladi imaju od bavljenja sportom. Sport, pre svega, deci i mladima pruža mogućnost da uživaju i zabavljaju se u igri, druženju, takmičenjima i izazovima. Kroz bavljenje sportom deca stiču moralne vrline poput poštenja, iskrenosti, pravičnosti, empatičnosti, velikodušnosti, poštovanja drugih i razvijaju sposobnost moralnog rezonovanja i odlučivanja. Bavljenje sportom poboljšava sposobnosti pažnje i koncentracije, uči samodisciplini, zalaganju, istrajnosti i odgovornosti, razvija orijentaciju na postignuće i maksimalno korišćenje ličnih potencijala. Suprotno raširenom verovanju da sport i škola teško mogu zajedno, istraživanja pokazuju da deca koja se redovno bave fizičkim aktivnostima, bilo u okviru školskih sekcija ili u klubovima van škola, ostvaruju bolje akademske rezultate u odnosu na decu koja se ne bave sportom (Fejgin, 1994; Nelson i Gordon-Larson, 2006; Pate, Heath, Dowda i Trost, 1996) i da je bavljenje sportom u detinjstvu u pozitivnoj korelaciji sa profesionalnim dostignućima u odraslom dobu (Larson i Verma, 1999). I na kraju, bavljenje sportom omogućava sticanje ponašanja koja su povezana sa zdravim žovotnim stilom i smanjuje verovatnoću sticanja nezdravih navika kao što je pušenje i konzumiranje alkohola i droga.

Međutim, iako sport pruža mogućnosti za pozitivan razvoj vaše dece, dovoljno je da se osvrnete oko sebe, otvorite novine ili uključite televizor i vidite da stvari u dečijem sportu danas nisu baš tako ružičaste. Današnji sportski programi usmereni su na ranu identifikaciju talenata, intenzivan trening i ranu specijalizaciju, podstiču rivalstvo i prenaglašavaju značaj pobede, deca se opterećuju visokim očekivanjima, stalnim kritikama i nezadovoljstvom roditelja i trenera, te ne čudi da su u dečijem sportu sve prisutniji nasilje i agresija, nesportsko i nemoralno ponašanje (Lemyre, Roberts i Ommundsen, 2002). Negativna klima koja zahvata dečiji i omladinski sport utiče da deca gube samopouzdanje i samopoštovanje, postaju nesigurna, da su pod konstantnim stesom i na kraju gube interesovanje i napuštaju sport.

Zato je važno da se dobro informišete, da usvojite pravilan stav prema ciljevima i zadacima dečijeg sporta, da budete obazrivi prilikom izbora sportskog programa u kojem će vaše dete učestvovati i najvažnije da svom detetu pružate ljubav i podršku bez obzira na rezultate koje postiže u sportu kako biste omogućili da sportsko iskustvo vašeg deteta bude pozitivno i stimulišuće za njegov razvoj i odrastanje.

Kada je pravo vreme da decu uključite u trenažni i takmičarski proces i koji sport izabrati?

U istraživanju rađenom na velikom uzorku dece u Srbiji utvrđeno je da najveći broj naše dece (68%) u sport ulazi u periodu između 6. i 10. godine (Bačanac i Radovanović, 2005). Period između 6. i 10. godine života i jeste optimalan period za uključivanje dece u organizovan trenažni proces. Predškolski i rani školski uzrast karakteriše naglašeno manifestovanje socijalne komparacije. To je uzrast u kome deca vole da se takmiče i porede sebe sa drugima u raznim aktivnostima kako bi odredili gde je njihovo mesto u odnosu na druge. Kada primetite ovakvo ponašanje kod svoje dece to znači da je ono motivaciono spremno da se uključi u strukturirani sportski trening. Drugi činilac na koji treba da obratite pažnju je kognitivna spremnost deteta za bavljenje sportom. Kognitivna spremnost se odnosi na sposobnost deteta da pamti, obrađuje i tumači veliki broj informacija neophodnih za uspešno izvođenje tehnike i taktike nekog sporta. Decu predškolskog uzrasta karakteriše konkretno mišljenje, nizak nivo pažnje i koncentracije i mali kapacitet radne memorije. Deca predškolskog uzrasta koja učestvuju u timskim sportovima nisu svesna šta njihovi saigrači i igrači iz drugog tima rade. Oni su, jednostavno, zainteresovani samo za loptu i sebe same. Tek na uzrastu između 10. i 12. godine deca postaju dovoljno zrela da razumeju takmičarski proces, svoju ulogu u grupi i da shvate tuđa gledišta. Ovo ne znači da deca predškolskog uzrasta ne treba da se bave timskim sportovima, ali je bitno da roditelji obrate pažnju na koji način je strukturiran sportski program u kojem dete učestvuje. Deci mlađoj od 12 godina najviše odgovaraju sportski programi koji akcenat stavljaju na razvoj motornih veština i učenje kroz trening, igru i druženje, odnosno programi koji minimiziraju takmičenje i ne prenaglašavaju pobedu. Optimalan odnos treninga i takmičenja za decu uzrasta do 12 godina je 70% vremena posvećenog treningu i 30% vremena posvećeno takmičenju. Vodite računa o tome da treneri ne određuju poziciju u timu ili sportsku disciplinu previše rano. Sportovi koji zahtevaju ranu specijalizaciju su ritmička i sportska gimnastika, umetničko klizanje i skokovi u vodu. Zašto? Zato što je neophodno da deca nauče izvođenje složenih pokreta koji su karakteristični za ove sportove pre početka naglog rasta i gubitka na fleksibilnosti. Svi ostali sportovi spadaju u grupu kasne specijalizacije. Specijalizacija u ovim sportovima pre dostizanja optimalne fizičke i psihološke zrelosti, intenzivan trening usmeren na usavršavanje veština karakterističnih isključivo na određenju poziciju u timu ili određenju sportsku disciplinu i prenaglašavanje pobede mogu imati negativne efekte na rast zglobova i udova kod dece, mogu dovesti do povreda na krajevima dugih kostiju i mogu imati negativne posledice na psihološki i socijalni razvoj i samopoštovanje kod dece. Takođe, vodite računa o tome da treneri pravično raspoređuju igračko vreme jer deca najbolje uče kada su aktivna, da su treneri dobri pedagozi koji decu uče fer pleju, poštovanju drugih, toleranciji, timskom radu i umeju da stvore pozitivnu atmosferu.

Za odluku kojim sportom vaše dete treba da se bavi vam nije potreban savet stručnjaka! Najbolji način da pronađete sport po meri vašeg deteta je da posmatrate i slušate svoje dete i da ga pitate koji sport mu se sviđa. Vi najbolje znate da li vaše dete više voli da se igra samo ili u društvu, da li ga privlače igre sa loptom ili one igre u kojima može direktno da odmerava sposobnosti sa drugom decom, da li mu se dopadaju igre koje zahtevaju preciznost i strpljenje ili one koje zahtevaju brzo reagovanje i akciju. Nemojte donositi odluku kojim sportom će se vaše dete baviti samo na osnovu neke njegove pojedinačne sposobnosti. Možete mu sugerisati sportove koji po vašem mišljenju odgovaraju sposobnostima vašeg deteta i za koje smatrate da u njima vaše dete može biti uspešno, ali dopustite detetu da samo izabere sport kojim će se baviti i pružite mu priliku da isproba različite sportove, naročito dok je još malo, kako bi moglo da pronađe sport koji mu najviše odgovara i koji ispunjava njegove potrebe. Dozvolite svojoj deci da promene sport ili klub u kojima nisu pronašli sebe, u kojima se osećaju zapostavljeno, manje vredno i neostvareno, koji nije zadovoljio njihova očekivanja i u kome nemaju dobru komunikaciju sa trenerom i saigračima. Nemojte insistirati na tome da se dete zadrži u sportu ili klubu u kome se oseća nesrećno. To nije način na koji dete treba učiti istrajnosti i nepokolebljivosti!


Kao što sam već napisala, optimalan period za uključivanje dece u organizovan trenažni proces je period između 6. i 10. godine, ali to ne znači da vaše dete ne treba da se bavi fizičkim aktivnostima pre 6. godine. Poželjno je da se deca do 6 godine uključe u polustrukturisane sportske programe koji podržavaju razvijanje osnovne “fizičke pismenosti”. To su programi koji su bazirani na zabavi, igri i usvajanju bazičnih motornih veština koje čine osnovu svih sportova. Deca predškolskog uzrasta treba dobro da ovladaju veštinama trčanja, skakanja, preskakanja, održavanja ravnoteže, provlačenja, bacanja i hvatanja lopte, udaranja lopte reketom ili palicom za bejzbol i plivanja. Ovo nisu samo veštine koje će deci koristiti kada se uključe u organizovan sportski program, već pomažu u tome da deca razviju jake mišiće i kosti, pravilno telesno držanje, pravilno kretanje i održavanje optimalne telesne težine. Ovakvi programi umanjuju stres kod dece, unapređuju kvalitet spavanja i uče decu da uživaju u fizičkim aktivnostima što je osnova za kasnije negovanje zdravog životnog stila ali i osnova intrizične motivacije koja je ključna za uspeh u bilo kom sportu na vrhunskom nivou. Rani start u bavljenju fizičkim aktivnostima podstiče razvoj moždanih funkcija (Setite se mijelina iz blog posta o šampionima), pozitivno utiče na socijalni i emocionalni razvoj dece, pomaže u razvijanju samopouzdanja, liderskih sposobnosti i mašte kod dece. Ukoliko u vašem okruženju ne postoje programi prilagođeni deci predškolskog uzrasta potrudite se da vaše dete svakodnevno, bez obzira na vremenske uslove, provede bar dva sata u aktivnoj igri sa vama ili sa drugom decom. Deca do 6 godina ne bi trebala da provode u sedećem položaju duže od sat vremena u kontinuitetu! Zato isključite televizore, kompjutere i video igrice i izvedite decu na igrališta. Najbolje bi bilo da im svojim primerom pokažete kako se uživa u fizičkim aktivnostima.

Posebno osetljiv period za psiho-fizički razvoj dece uključene u sport je period naglog rasta. Taj period obično započinje između 11. i 12. godine života deteta. Međutim, hronološki (kalendarski) i biološki uzrast ne moraju uvek da se poklope. Postoje deca “akceleranti” čiji je biološki razvoj ubrzan i koja su obično “biološki starija” bar godinu dana u odnosu na svoj kalendarski uzrast. Zato je važno da na uzrastu od 6. godine života merite visinu deteta u stojećem i sedećem položaju, kao i raspon ruku na svaka tri meseca. Ovaj period je osetljiv zato što tada treneri obično “otkrivaju” talenat kod dece i neretko se dešava da zbog ubrzanog rasta i fizičke dominantnosti u odnosu na svoje kalendarske vršnjake deca kao talentovana bivaju uključena u programe koji nisu prikladni za njihov psiho-socijalni uzrast. Ukoliko primetite da je vaše dete “akcelerant”  nemojte dozvoliti da vas zavedu priče o jedinstvenom talentu koji vaše dete poseduje i posebno povedite računa o tome da li trener specijalizuje vaše dete za određenu poziciju u timu ili sportsku disciplinu. Deca u ovom uzrastu još uvek treba da usavršavaju osnovne motorne veštine i uče tehnike i taktiku specifične za sport kojim se bave. Ponavljam, specijalizacija u periodu naglog rasta može da ostavi trajne negativne posledice na psiho-fizički razvoj vašeg deteta! Tek u periodu kada se nagli rast završava, odnosno oko 15 godine života, deca su fizički i mentalno dovoljno sazrela za ozbiljno treniranje, a nakon 18. godine talentovani mladi ljudi su spremni za intenzivan trening prilagođen sportistima međunarodnog nivoa.


Dakle, da zaključimo:

·      Omogućite svom detetu da se na ranom uzrastu aktivno igra bar dva sata u toku dana ili ga uključite u polustrukturirane sportske programe koji neguju razvijanje bazičnih motornih veština.
·      Optimalan period za uključivanje dece u organizovano treniranje je između 6. i 10. godine života.
·      Dozvolite detetu da samo izabere sport kojim će se baviti i nemojte insistirati da ostane u tom sportu ili klubu ako mu se ne svidi.
·      Odaberite onaj program koji je prilagođen uzrastu vašeg deteta i koji ne potencira takmičenje i pobedu.
·      Uključite se, prisustvujte treninzima, pratite na koji način se trener ophodi prema deci i kojim ih vrednostima uči i ako je potrebno inicirajte razgovor sa trenerom na način na koji ste se dogovorili prilikom upisa deteta u školicu sporta ili klub. 

No comments:

Post a Comment